Położenie:
We wschodniej części miasta, po zachodniej stronie torów kolejowych linii Malbork-Grudziądz, przecinającej miasto z północy na południe. jest dominantą układu urbanistycznego powstałego w latach 1880-1914 w związku z budową linii kolejowej.
Określenie obiektu/funkcja:
Budynek dworcowy
Przed 1945 rokiem:
Budynek dworcowy
Historia/Datowanie:
Budynek dworca powstał przed 1883 roku, w związku z budową linii kolejowej z Malborka do Kwidzyna, otwartej w roku 1883.
Opis:
Budynek murowany z cegły licowej na fundamentach ceglanych, wzniesiony na rzucie wydłużonego prostokąta z płytkimi. dwustronnymi ryzalitami od wschodu i zachodu (elewacje wzdłużne), wejście główne poprzedzone szerokimi schodami, od zachodu w osi głównego wejścia parterowa przybudówka nakryta dwuspadowym dachem, od południa (elewacja szczytowa) kolejna przybudówka, odsunięta od osi, nakryta dachem trójpołaciowym. Budynek dwu- i jednokondygnacjowy, nakryty stromymi, wielopołaciowymi dachami z pokryciem ceramicznym (karpiówka w koronkę). Więźba dachowa konstrukcji drewnianej, z elementów tartych, sosnowych, płatwiowo - jętkowa ze stolcami, w hallu głównym i sali restauracyjnej otwarta więźba dachowa. Budowla złożona z parterowego korpusu głównego mieszczącego główny hall, flankowanego dwoma płytkimi, dwustronnymi, trójkondygnacjowymi ryzalitami zwieńczonymi schodkowymi szczytami, parterowego skrzydła południowego i dwukondygnacjowego skrzydła północnego.